Linchpin – Seth Godin

Linchpin - Seth Godin indigo brein boek aantekeningen

Seth Godin legt in zijn boek Linchpin uit hoe je ‘onmisbaar’ kunt worden. Seth maakt onderscheid tussen ‘fabriek arbeiders’, dit zijn werknemers die meestal alleen instructies volgen en de ‘linchpins.’ Deze onmisbare medewerker heeft geen regelboek nodig en vermaakt andere omdat dat het gene is wat hij graag wilt doen. Linchpins (ongeacht hun titel) verbinden anderen, nemen actie en creëren orde uit chaos. Zij houden van hun werk, schenken hun beste zelf en veranderen elke dag in een soort van kunst.

Eerste keer dat ik over Seth Godin had gelezen was in het boek Tools of Titans van Tim Ferris. Ik heb genoten van dit boek. Wat mij het meeste aantrok was de hoofdstuk over het ‘lizard brain’. Grote mentale hindernissen (zoals angst) zijn afkomstig uit onze eeuwen oude lizard brain. Het is moeilijk om te redeneren met de hersenen van de hagedis. Je kunt niet meer afhankelijk zijn van een 9 tot 5 baan, dit heeft het boek mij goed doen beseffen. Zie mijn aantekeningen voor zijn citaten maar lees vooral het geschreven boek.

Hoe was het mogelijk om miljarden mensen te hersenspoelen om hun genialiteit te begraven, om hun dromen op te geven, en om het idee aan te nemen om louter een werknemer in een fabriek te zijn die alleen instructies volgt? De belangrijkste hefboom was deze belofte: volg deze instructies en je hoeft niet na te denken. Doe je werk en je hoeft niet verantwoordelijk te zijn voor beslissingen.

Het bestuur van jouw openbare school zou kunnen zeggen: ‘Wij leiden de fabrieksarbeiders van morgen op. Onze afgestudeerden zijn erg goed in het volgen van instructies. Wij leren de kracht van consumptie als hulpmiddel voor sociale goedkeuring.’

Niemand is altijd een genie. Einstein had moeite om zijn huis terug te vinden als hij elke dag naar huis liep.

Artiesten zijn mensen met een genie voor het vinden van een nieuw antwoord, een nieuwe verbinding of een nieuwe manier om dingen voor elkaar te krijgen.

We willen ons laten vertellen wat we moeten doen, omdat we versteend zijn om het zelf uit te zoeken.

Het hebben van een fabrieksbaan is geen natuurlijke staat.

Wij waren allemaal jagers.
Toen vonden ze de landbouw uit en werden we boeren.
Toen hebben ze de fabriek uitgevonden en werden we allemaal fabrieksarbeiders. Fabrieksarbeiders die instructies volgden, het systeem ondersteunden en kregen wat ze waard waren.
Toen viel de fabriek uit elkaar.
En wat blijft er nog over voor ons om mee te werken? Kunst.
‘Succes’ betekent nu een kunstenaar zijn.

Top 10 factoren die werknemers motiveren om hun beste werk te doen:
1. Uitdaging en verantwoordelijkheid
2. Flexibiliteit
3. Een stabiele werkomgeving
3. Geld
4. Professionele ontwikkeling
5. Herkenning van collega’s
6. Collega’s en bazen stimuleren
7. Spannend werkinhoud
8. Organisatiecultuur
9. Locatie en gemeenschap

Geld is de enige extrinsieke waarde in de lijst. Al het andere zijn dingen die we voor onszelf doen of dingen die we waarderen om wie we zijn.

Kunst is een persoonlijk geschenk dat de ontvanger verandert. Het medium doet er niet toe, de bedoeling wel.

Niet weten wat ik de hele dag zal doen, betekent dat ik mijn dag creëer, in plaats van een reeks instructies te volgen.

Als je een baan wilt waarin het goed voelt om de regels te volgen, wees dan niet verbaasd als je een baan hebt waarbij het volgen van de regels alles is wat je te doen staat.

Als je een baan wilt waar je meer moet doen dan instructies opvolgen, wees dan niet verrast als je wordt gevraagd dingen te doen die ze je op school nooit hebben geleerd.

Breid de cirkel uit (win-win), vecht niet voor je deel (win-lose). (zie boek aantekening: The 7 Habits of Highly Effective People)

Goed zijn op school is alsof je goed bent in frisbee, het is leuk, maar het is niet relevant. Tenzij je carrière ‘huiswerkopdrachten’ bevat, door teksten moet bladeren om antwoorden te zoeken die al bekend zijn bij je supervisor en achter de feiten aan moet lopen.

Studies tonen aan dat dingen leren in angstaanjagende omstandigheden kleverig kunnen zijn. We herinneren ons wat we leren in situaties waarin succesvolle acties een bedreiging vermijdt. Scholen hebben dit uitgezocht. Klaslokalen worden op angst gebaseerd, een op tests gebaseerd slagveld om ons te overtuigen om erbij te horen.

De weerstand is overal, altijd. Het doel is om u veilig te maken, wat onzichtbaar en ongewijzigd betekent. Zichtbaarheid is gevaarlijk. Het leidt tot de mogelijkheid dat mensen om je lachen, of zelfs de dood. Verandering is gevaarlijk omdat het gaat om het verplaatsen van het bekende naar het onbekende, en dat kan gevaarlijk zijn.

De weerstand (lizard brain) zal je helpen het ding te vinden dat je het meest nodig hebt omdat het het ding is dat de weerstand het liefst wil stoppen.

Als je niet meer dan een CV hebt, dan ben je gehersenspoeld om je aan de regels te voldoen. Fantastische banen, banen van wereldklasse, banen waarvoor mensen zouden moorden, worden niet opgevuld door mensen die cv’s in e-mails sturen.

Hoe krijg je een geweldige baan? Het antwoord: zoek een bedrijf dat de waarde van linchpins begrijpt, die geen computers gebruiken om cv’s te scannen, een bedrijf dat mensen inhuurt die geen papier hebben, maar kunst.

Wij hebben geen behoefte aan meer genialiteit, we hebben minder weerstand nodig. Wij zijn allemaal gehersenspoeld om te denken dat we geen genieën zijn.

Maak MEER kunst; geef meer geschenken; leer van wat je doet en doe meer.

Het boek kan je hieronder bestellen:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.