Good to Great – Jim Collins

Good to Great - Jim Collins

In Good to Great schets Jim een model om een goed/gemiddeld bedrijf tot een fantastisch bedrijf te maken. Door gedisciplineerde mensen samen te brengen en gedisciplineerde gedachte en acties te gebruiken, kunnen bedrijven de barrières die hen weerhouden van grootsheid doorbreken. De auteur, Jim Collins, en zijn onderzoeksteam stellen een lijst samen van goede bedrijven die omgebouwd zijn naar fantastische bedrijven. Ze vergelijken deze bedrijven met de standaard goede bedrijf. In dit boek word goed en duidelijk beschreven wat nou een goed bedrijf fantastisch maakt. Als jij een eigen bedrijf wilt oprichten of je hebt al een eigen bedrijf dan is dit één van de ‘must-read’ boeken naar mijn mening. Het is geen verhaaltje, het is puur research en data waar jij wat aan hebt. Zie mijn aantekeningen voor zijn citaten maar lees vooral het geschreven boek.

Niveau 5 leiderschap

Je zou kunnen aannemen dat de leiders achter deze bedrijven bekende personen zijn. De studie toonde echter aan dat de goede tot grote leiders een gemeenschappelijke reeks kenmerken gemeen hadden: zij zetten opvolgers op voor succes, ze zijn uiterst bescheiden en ze hebben een vastberaden besluit. Ze waren meer bezig met hun bedrijven dan met hun eigen persoonlijke profiel of succes.

  • Deze leiders zijn ambitieus over het bedrijf en niet over zichzelf.
  • Nederigheid + Wil = niveau 5.
  • Niveau 5 leider is een persoon die extreme persoonlijke nederigheid combineert met intense professionele wil.

Het is heel belangrijk om te begrijpen dat leiderschap op niveau 5 niet alleen over nederigheid en bescheidenheid gaat. Het gaat ook over meedogenloze vastberadenheid, een bijna stoïcijnse vastberadenheid om alles te doen wat gedaan moet worden om het bedrijf geweldig te maken.

Eerst wie, dan hoe

In plaats van te beginnen met het definiëren van je visie om het vervolgens naar je team te communiceren. Richten de fantastische bedrijven zich eerst op het verkrijgen van de juiste mensen. Voordat ze met de bus gaan rijden moeten de juiste mensen eerst op hun juiste plek zitten.

  • Het is gemakkelijker om de juiste mensen te motiveren, zij hebben minder beheer nodig.

Kijk, ik weet niet echt waar wij met deze bus naar toe gaan. Maar ik weet dit: als we de juiste mensen in de bus krijgen, de juiste mensen op de juiste plaatsen en de verkeerde mensen uit de bus laten stappen, zullen we er achter komen hoe ver we werkelijk kunnen komen.

  • Huur op basis van karakter in plaats van op vaardigheden of opleidingen. Niet dat deze dingen niet belangrijk zijn, maar het wordt moeilijker om les te geven als de persoon zelf niet mee werkt.

Zet je beste mensen in op je grootste kansen, niet je grootste problemen

  • Als je de juiste mensen inhuurt en ze vinden het leuk om samen te werken, dan vinden ze het leuk om in een bus te zitten en meer van het leven te genieten. Het voelt minder als werk.
  • Fantastische managementteams bestaan uit mensen die krachtig debatteren op zoek naar de beste antwoorden, maar die zich verenigen achter beslissingen, ongeacht hun interesses.

Bij twijfel niet huren maar blijf kijken. Een bedrijf moet zijn groei beperken op basis van zijn vermogen om genoeg van de juiste mensen aan te trekken

Als je weet dat je mensen moet veranderen, handel dan. Kijk wel eerst of je niet iemand op de verkeerde plaats hebt zitten

Door eerlijk te zijn over moeilijke situaties en de realiteit van een situatie te verwerken, zal de meest voor de hand liggende en logische oplossing zich vaak voordoen.

  1. Leid met vragen, geen antwoorden.
  2. Neem deel aan dialoog en debat. Geen dwang.
  3. Voer steekproeven uit zonder de schuld te geven.
  4. Bouw ‘rode vlag’-mechanismen.

Als je de juiste mensen in de bus hebt, zijn ze al gemotiveerd. Om demotivatie te voorkomen, kun je mensen geen valse hoop geven. Confronteer met feiten.

Wanneer de harde feiten van een situatie aanvaard worden door je personeel, dan zullen oplossingen vaak duidelijk worden

Vossen streven meerdere doelen na en zien de wereld in al zijn complexiteit. Ze zijn verspreid of bewegen op vele niveaus, waarbij hun denken nooit wordt geïntegreerd in één totaalconcept of een verenigende visie. Egels, aan de andere kant, vereenvoudigen een complexe wereld in één enkel organiserend idee, een basisprincipe of concept dat alles verenigt en begeleidt. Egels zien wat essentieel is en negeren de rest. Word een egel!

Het boek kan je hieronder bestellen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.