How To Stop Worrying And Start Living – Dale Carnegie

How to stop worrying and start living dale carnegie indigo brein

Dit boek, dat in 1948 is geschreven door Dale Carnegie, is uitgegroeid tot één van de beste zelfhulpklassiekers ooit. Carnegie probeert met zijn boek mensen te helpen hun zorgen te herkennen en te analyseren, want pas daarna kan je actie ondernemen om de zorggewoonten te doorbreken en te overwinnen. Zijn boek is een verzameling van vele levensverhalen van succesvolle mensen die hun zorgen en angsten hebben overwonnen. Dit boekt geeft je zo veel keuzes om uit te kiezen dat het haast onmogelijk is om je zorgen niet te verminderen. Een boek kan oud zijn, maar principes hebben geen houdbaarheidsdatum.

Ik heb dit boek gekocht omdat ik Dale Carnegie een zeer fascinerende schrijver vind. Ik heb erg genoten van zijn andere boeken, zoals How to Stop Worrying and Start Living. Aangezien ik zelf iemand ben die vaak dingen te serieus neemt als het gaat om presteren en werk, dacht ik dat het me wel goed zou doen. Ik heb veel geleerd van dit boek, niet alleen ik, want dit boek word door zeer succesvolle mensen aanbevolen zoals Tony Robbins en Tim Ferris. Zie mijn aantekeningen voor zijn citaten maar lees vooral het geschreven boek.

Ons probleem is niet onwetendheid maar niets doen.

We zijn zulke dwazen dat we het leven uitstellen. We dromen allemaal van een magische rozentuin aan de horizon – in plaats vandaag te genieten van de prachtige rozen buiten onze ramen.

Er zijn in het leven twee dingen waar je je op moet richten. Ten eerste; om te krijgen wat je wilt, ten tweede; om ervan genieten. Alleen de wijste kan de tweede bereiken.

Magische formule: (Zie: Tools of Titans – Tim Ferris)

  1. Denk aan het ergst mogelijke dat kan gebeuren (baan verliezen, scheiden, ziek worden)
  2. Accepteer mentaal het slechtst mogelijke (Als je het slechte accepteert dan kan het alleen maar beter worden)
  3. Verbeter het ergste ( Neem na het accepteren van het ergste de stappen om het beter te maken)

Herinner jezelf aan de dure prijs die je kunt betalen voor je zorgen in termen van je gezondheid. ‘Degenen die niet weten hoe ze hun zorgen moeten bestrijden, sterven jong’.

Het is triest dat veel mensen nooit van hun gezondheid genieten totdat ze het verliezen.

Ons leven is wat onze gedachtes maken (zie As A Man thinketh – James Allen)

Je krijgt geen maag problemen door wat je eet, je krijgt maag problemen door wat jou van binnen vreet.

Basistechnieken bij het analyseren van zorgen:

Wanneer jij, of één van je medewerkers, in de verleiding komt om zich zorgen te maken over een probleem, schrijf en beantwoord de volgende vragen:

  1. Wat is het probleem?
  2. Wat is de oorzaak van het probleem?
  3. Wat zijn alle mogelijke oplossingen?
  4. Wat is de beste oplossing?

Wat is vertrouwen? Kun je je vijand vertrouwen? Veel mensen zullen nee zeggen! Een paar zakenmannen zullen ja zeggen. Hoe? Als je weet dat ze dezelfde interesses hebben als jij.

In plaats van ons zorgen te maken over mensen die ondankbaarheid tonen, laten we ondankbaarheid verwachten. Laten we niet vergeten dat Jezus tien melaatsen op één dag genas – en slechts één hem bedankte. Waarom zouden wij meer dankbaarheid verwachten dan Jezus?

Laten we onze eigen ongeluk vergeten door te proberen een beetje geluk voor anderen te creëren. ‘Als je goed bent voor anderen, ben je het beste voor jezelf’.

Laat het verleden zijn doden begraven. Zag geen zaagsel.

Zeven manieren die een mentale houding cultiveren die je vervolgens vrede en geluk zullen brengen:

  1. Laten we onze gedachtes vullen met gedachten over vrede, moed, gezondheid en hoop. Ons leven is wat de gedachten het maken.
  2. Verspil je tijd niet om mensen terug te pakken. Laten we nooit een minuut verspillen aan het denken aan mensen die we niet leuk vinden.
  3. Je zou ondankbaarheid moeten verwachten. Waarom zouden we meer dankbaarheid verwachten dan Jezus kreeg toen hij 10 mensen genas en slechts 1 hem bedankte. Dankbaarheid is aangeleerd. We moeten onze kinderen dankbaarheid leren.
  4. Tel je zegeningen, niet je problemen. 90% van je leven is goed en slechts 10% negatief. Negeer het negatieve en focus op het positieve.
  5. Wees je authentieke zelf. (Zie: The Monk Who Sold His Ferrari – Robin Sharma)
  6. Wanneer het lot ons citroen geeft, probeer dan limonade te maken. (Zie: Learned Optimism – Martin Seligman)
  7. Laten we ons eigen geluk vergeten om een ​​beetje geluk voor anderen te creëren. (Zie: Man’s Search for Meaning – Viktor E. Frankle)

Doe elke dag een goede daad. Volgens profeet Mohammed is een goede daad één die een glimlach van vreugde op het gezicht van een ander brengt.

Hoe zich te weerhouden van zorgen over kritiek:

  1. Onterechte kritiek is vaak een verdraaid compliment. Het betekent vaak dat je jaloezie en afgunst hebt gewekt. Onthoud dat niemand ooit een dode hond trapt, daar is geen plezier in.
  2. Doe het beste wat je kunt en laat de regen van kritiek je niet raken. Gebruik een paraplu.
  3. Laten we een lijst bijhouden van domme dingen die we hebben gedaan en laten we ze proberen te verbeteren.

Twee mensen keken uit een gevangenisraam, de één zag de modder, de ander zag de sterren.

Het boek kan je hieronder bestellen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.