Learned Optimism – Martin Seligman

Learned Optimism - Martin Seligman

In Learned Optimism gaat Martin Seligman in op de vraag waarom optimisten gezonder, gelukkiger en succesvoller zijn dan pessimisten. Martin maakt het heel duidelijk dat beide karakters eigenlijk geleerde houdingen zijn en legt ook uit wat je kunt doen om jezelf een optimist te maken. Uit zijn decennia lange onderzoek om uit te zoeken waarom optimisten beter presteren in vrijwel alles, is dit boek het resultaat en alle uitleg dat je zoekt. Ik vond mijzelf altijd wel meer een optimist dan een pessimist, maar toen ik de toets maakte in dit boek, leek het er op dat ik meer realistisch/pessimistisch was. Ik heb daar snel verandering in gebracht en ik moet zeggen het gras ziet er werkelijk groener uit aan deze kant. Hieronder zie je de meest populaire boodschappen en lessen die je in jouw leven kunt toepassen. Zie mijn aantekeningen voor zijn citaten maar lees vooral het geschreven boek.

De manier waarop je denkt hoeft niet voor altijd te zijn. Één van de belangrijkste bevindingen in de wereld van psychologie is dat individuen kunnen kiezen hoe ze willen denken.

Martin noemt optimisme en pessimisme explonatory styles’, zij zijn de manier waarop we slechte gebeurtenissen in ons leven verklaren

Maar waarom zou je optimistisch zijn? Moet je niet gewoon een realist zijn? Hier zijn een paar goede redenen om een optimist te zijn:
* Optimisten leiden een beter leven
* Optimisten leven langer
* Optimisten zijn gezonder
* Optimisten doen het beter op het werk en op school
* Optimisten hebben minder depressies
* Optimisten hebben meer vrienden en een beter sociaal leven

* De meest optimistische kandidaat heeft negen van de tien Amerikaanse presidentsverkiezingen gewonnen van 1948 tot 1984
* De meest optimistische sportteams presteren beter dan de pessimistische teams
* Een verzekeringsmaatschappij die personeel op basis van optimisme in plaats van op basis van vaardigheden begon aan te nemen werd veel meer winstgevend.

Ik vind het niet erg om het fout te hebben, en ik vind het ook niet erg om mijn gedachten te veranderen

Er zijn 3 perspectieven bij het kijken naar problemen, waarbij optimisten en pessimisten van elkaar verschillen.

Optimisten zien problemen als tijdelijk, pessimisten als permanent

Als optimisten hun bus missen dan zeggen ze niet: ‘Ik mis altijd mijn bus’ of ‘Ik kom altijd te laat’ ze zeggen dan tegen henzelf: ‘Ik heb dit keer mijn bus gemist maar ik zal het de volgende keer niet missen’

Hoewel je jouw ervaringen niet kunt beheersen, kan wel jouw uitleg eraan beheersen

Optimisten zien problemen als specifiek voor een situatie, pessimisten maken ze een algemene zaak

Als je een teamopdracht uitvoert waarbij een persoon zijn of haar rol niet goed uitvoert zal een pessimist gelijk zeggen: ‘Dit team is slecht’ of ‘Dit team gaat niet werken’. Door dit te zeggen labelt hij het hele team als slecht of lui. Een optimist daarentegen zou zeggen: ‘Een teamgenoot is niet zo efficiënt maar de rest is behulpzaam en efficiënt’

Optimisten zien problemen als extern veroorzaakt, pessimisten geven zichzelf de schuld

Bij een ontslag ronde van een bedrijf zal een optimist zeggen: ‘De economie heeft een dip, of het gaat slecht met het bedrijf’ een pessimist daarentegen zal zichzelf de schuld geven: ‘Ik heb mijn werk niet goed gedaan of ze hebben mij ontslagen omdat ik een belangrijke opdracht heb verpest’

Geen paniek, beide stijlen kunnen veranderd worden. Als jij een pessimist bent dan kan je leren om optimist te worden. Hoe langer je een pessimist bent hoe harder je er aan moet werken. Deze stijlen worden je grotendeels aangeleerd door onder anderen jouw ouders of leraren op school.

Heb je ooit meegemaakt dat een leerling niet goed oplette en de leraar zei: ‘Je bent een slechte lezer’ in plaats van ‘Je moet de volgende keer beter luisteren’? Het verschil is namelijk heel groot want jij zult het als kind internaliseren.

Studies hebben bewezen dat optimisme je immuunsysteem stimuleert en zelfs de gezondheid van kankerpatiënten verhoogt.

Bovendien let een optimist veel beter op zijn lichaam omdat zij denken een verschil te kunnen maken door hun keuzes. Een pessimist daarentegen is vatbaar voor junkfood of zal niet gaan trainen omdat ze denken dat het toch geen verschil maakt.

Geloven dat niets wat je doet iets zal veranderen, kan je erg depressief maken.

Het boek kan je hieronder bestellen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.