Positieve Self-Talk

Als je een dronken persoon op straat zag wankelen en de persoon schreewde: ‘Je verkloot het altijd! Je hebt geen talent! Neem ontslag!’ Hoe zou jij reageren? Jij zou deze beschuldigingen waarschijnlijk niet eens serieus nemen. Ik zou er persoonlijk zelfs om kunnen lachen. Je zou doorlopen en verder gaan met waar je mee bezig was. Mocht het wel een zenuw raken dan zou je tegen jezelf zeggen: ‘ik werk al 5 jaar bij een bedrijf en het gaat prima, ik heb vorig jaar nog een promotie gehad, mijn werk is altijd goed.’ ‘Die zuiplap weet niet wat hij zegt, hij kent me niet eens!’
Wat gebeurd er als je negatieve vernietigende dingen tegen jezelf schreeuwt? Deze woorden geloof je waarschijnlijk dan weer wel. Waarom geloof je je eigen negatieve commentatorstem (ego) wel en die van een zuiplap niet? Stemmen die je hoort uit je ego zijn even waar als de woorden van een dronken tiener op een schooldisco.

De dingen die we tegen onszelf schreeuwen wanneer problemen toeslaan zijn net zo onredelijk als het geraas van een dronken persoon op straat. Onze onopzettelijke verklaringen zijn meestal niet gebaseerd op de realiteit. Het zijn slechte gewoontes die uit het verleden zijn ontstaan. Deze komen van oude conflicten, ouderlijke gezag, oneerlijke kritiek van een invloedrijke leraar of jaloezie van een ex partner. Omdat deze verklaringen uit ons zelf lijken te komen, zouden ze dan een betrouwbare bron hebben? Vaak laten we deze verklaringen die voortvloeien uit onze ego’s onze levens leiden zonder terug te schreeuwen.

De vaardigheden die je nodig hebt om tegenslagen te verwerken en te overwinnen bestaan uit het leren luisteren naar je eigen interne dialoog en deze te betwisten

Voorbeeld:

Je baas negeert je en kijkt je niet eens aan als je het kantoor binnenloopt. Het eerste wat je denkt is ‘Ik heb dat rapport verknald, hij kan me ontslaan.’ Je voelt je slecht en gaat naar je kantoor, eenmaal in je kantoor staar je verdrietig naar je verslag. Je kunt je niet eens focussen om het verslag opnieuw te lezen. Je gaat lopen piekeren en je humeur word alleen maar bleker. Als zoiets je overkomt, moet je je sombere humeur afbreken, je pessimistische verklaring en de stemming die het heeft veroorzaakt meteen betwisten. Dit kun je doen door te zoeken naar bewijs, alternatieven, implicaties of bruikbaarheid.

Bewijsmateriaal

Wordt een detective en stel jezelf de vraag: ‘Wat is het bewijs zowel voor als tegen het geloof?’ Dus heeft je baas dat rapport überhaupt wel gezien? Ligt het niet nog op het bureau van de secretaresse? Is er iets voor de hand liggend dat je kan bedenken dat fout was?

Alternatieven

Is er een andere manier om naar de tegenslag te kijken? Deze komen misschien niet snel bij je op, omdat misschien je automatische pessimistische verklaringen jarenlang diep geworteld zijn. Je moet bewijs zoeken naar eventuele alternatieve verklaringen. Heeft je baas niet gewoon weer een slechte dag? Is het niet de periode waarin hij belastingaangifte moet gaan doen? Is zijn vrouw weer tekeer gegaan tegen hem omdat hij zo veel werkt?

Implicaties

Wat nou als je duistere verklaring juist is? Is het dan het einde van de wereld?

Stel dat je rapport slecht was en dat dat het toch was dat je baas boos maakte. Betekent dit dat hij je gaat ontslaan? Het is ten slotte een foutje of misschien zelfs je eerste foutje. Als hij een negatieve indruk begint te krijgen van je vaardigheid, wat kan kun je dan doen om dit terug te draaien? Alleen omdat een situatie ongunstig is, betekent het niet dat het gelijk een catastrofe is.

Bruikbaarheid

Soms is de juistheid van de uitleg niet wat belangrijk is. Het gaat erom of het denken over het probleem je goed zal doen op dat moment. Als je een koordloper was, zou het een slecht idee zijn om je te concentreren op wat er zou kunnen gebeuren als je viel. Het kan erg handig zijn om hier een andere keer over na te denken, en niet op het moment dat je je verstand nodig hebt voor iets belangrijks. Brengt het piekeren over je baas op dit moment iets goeds op? Of zal het de presentatie die je hebt vanmiddag alleen maar in de weg staan? Als dat het geval is, dan moet je jezelf afleiden van negatieve overtuigingen. Vertel jezelf dat je vanavond na het eten een half uur neemt om hierover na te denken.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.