The 4-Hour Workweek – Timothy Ferriss

The 4-Hour Workweek - Timothy Ferriss

The 4-Hour Workweek is een zelfhulpboek geschreven door Timothy Ferriss. Het is al ondertussen vertaald in 35 verschillende talen en er zijn meer dan 1,5 miljoen verkocht. Dit boek vertelt je hoe je ‘NEE’ moet zeggen tegen alle BULLSHIT. Een perfecte boek voor mensen die naast hun werk andere ambities hebben. Hoe kan je elke dag op je werk verschijnen en nog je dromen waar maken om top sporter te worden of muzikant of wat dan ook? Dit kan alleen als je alle rotzooi uit je leven krijgt en alleen nog doet wat belangrijk is. Zie mijn aantekeningen voor zijn geweldige citaten maar lees vooral het geschreven boek.

Wat zou je doen als je €100 miljoen had?

Doe het minimum dat nodig is voor een maximaal effect.

Inactiviteit is niet het doel. Doen wat je opwindt wel.

Het gaat niet om dingen te kopen, maar om te doen wat je wilt doen, wees wie je wilt zijn. Als dit ook hulpmiddelen en gadgets bevat, het zij zo, maar ga deze middelen of bonussen niet zien als het einddoel.

Wees noch de baas noch de werknemer, maar wees de eigenaar. Zorg dat jij de treinen bezit, maar dat iemand anders er voor zorgt dat ze op tijd rijden.

Het gaat niet over de grote winst op een dag, het gaat elke dag over een directe cashflow.

Als je jaren repetitief werk hebt gedaan dan moet je hard graven om je passies te vinden, je dromen moeten opnieuw gedefinieerd worden, je hobby’s moeten weer tot leven komen.

Je moet jezelf niet voor de gek houden want je bent namelijk de makkelijkste persoon om voor de gek te houden.

De belangrijkste acties zijn nooit comfortabel.

Stel oplossingen voor in plaats van ze te vragen.

Wees assertief zonder bruggen te verbranden.

Ontwikkel de ongewone gewoonte om beslissingen te nemen, voor jezelf en anderen.

Druk bezig zijn is een vermomming om de paar kritisch belangrijke maar ongemakkelijke acties te vermijden.

Iets onbelangrijks doen maakt het niet belangrijk.
Veel tijd vergen maakt een taak niet belangrijk.

Overdonderd zijn is even onproductief als niets doen, en veel onaangenamer.

Focus op de belangrijke paar en negeer de rest.

Gebrek aan tijd is eigenlijk een gebrek aan prioriteiten.

De wet van Parkinson: een taak zal zwellen in complexiteit in verhouding tot de tijd die is toegewezen voor de voltooiing ervan.

Als ik je 24 uur geef om een project te voltooien, dwingt de tijdsdruk je om je te concentreren op de uitvoering.

Het Pareto-principe: de 80/20 regel:

  • 80% van de gevolgen vloeit voort uit 20% van de oorzaken.
  • 80% van de resultaten komt van 20% inspanning / tijd.
  • 80% van de winst komt van 20% van de producten / klanten.
    De verhouding is vaak meer scheef naar 90/10 of zelfs 95/5, maar minstens 80/20.

Angst kent vele vormen, en we noemen het meestal niet bij zijn vier letterige naam. Angst zelf is vrij angstaanjagend.

Welke 20% van de bronnen veroorzaakt 80% van mijn problemen en verdriet?
Welke 20% van de bronnen levert 80% van mijn gewenste resultaten en geluk op?

3 keer per dag, op geplande tijden, vraag jezelf dan af: ben ik productief of gewoon actief?
Ben ik druk bezig met bullshit, om het belangrijke te vermijden?
Richt je op het aantonen van resultaten in plaats van op toewijding.

Wonen in luxe op verschillende plaatsen in de wereld kost minder dan huur in Nederland. Als je jouw tijd en locatie kan vrijmaken, dan is jouw geld automatisch 3-10 keer zoveel waard.

Pensioen zou geen doel moeten zijn. Het gaat ervan uit dat je een hekel hebt aan wat je doet tijdens je meest fysiek kundige jaren.

De omstandigheden zijn nooit perfect. ‘Someday’ is een ziekte. Pro en con lijsten zijn net zo slecht. Als het belangrijk voor je is en je het ‘uiteindelijk’ wilt doen, doe het dan gewoon en corrigeer de koers onderweg.

Het is veel leuker en lucratiever om je sterke punten te gebruiken in plaats van te proberen je zwakheden te herstellen.

Zeggen; ‘Als ik alleen maar meer geld had’ is het niks anders dan geld gebruiken als zondebok.
Wat stel je uit, uit angst?
Wat kost het jou (financieel, emotioneel, fysiek) om actie uit te stellen?
Waar wacht je op?

Schrijf het ergste op dat kan gebeuren, je zult beseffen dat het helemaal niet zo erg is. (dit heeft mijn perspectief vaak doen veranderen).

Welke 4 dromen zouden het allemaal kunnen veranderen, in de komende 6-12 maanden?
Bepaal de kosten van deze dromen en streef het maandelijks streefcijfer voor beide tijdlijnen.

Ik ben geen voorstander van langetermijnplanning en verre doelen. Ik heb 3-6 maanden droomlijnen ingesteld. De toekomst wordt anders een excuus om actie uit te stellen.

Er is geen verschil tussen een pessimist die zegt: ‘Oh, het is hopeloos, doe niets’. En een optimist die zegt ‘Alles is in orde – doe niks’. Hoe dan ook; er gebeurt niets.

Het boek kan je hieronder bestellen

Boven = Nederlands
Onder = Engels

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.