The 5 Second Rule – Mel Robbins

The 5 Second Rule - Mel Robbins

In Dit boek deelt Mel Robbins een strategie/trucje dat jou kan helpen in jouw dagelijkse leven en beslissingen. Zoals de titel het al zegt; de 5-seconderegel, kan je helpen in momenten van onzekerheid, angst of luiheid. Het kan je gezondheid verbeteren, je productiviteit verhogen en je uitstelgedrag tegen te gaan. De strategie die ze je leert zal je moedig maken en je helpen uit je comfortzone te treden.

Alhoewel ik erg heb genoten van dit boek en ik haar strategie zeer respecteer, heb ik de 5-seconderegel niet vaak hoeven toe te passen. Als jij iemand bent die dingen uitstelt of bang is om grote stappen te zetten dan raad ik je zeker aan om dit boek door te nemen. Zie mijn aantekeningen voor haar geweldige citaten maar lees vooral het geschreven boek.

Redenen om dit boek te lezen;

  • Om productiever te worden
  • Om buiten je comfortzone te stappen
  • Efficiënter worden bij het netwerken
  • Je emoties te bewaken en beheersen
  • Teamleden motiveren, sturen en managen
  • Om jezelf hoger op te brengen

Moed is het vermogen om iets te doen dat moeilijk of eng is. Dit houdt in; uit je comfortzone stappen, je ideeën delen, spreken en uitvoeren. Je overtuigingen en waarden verdedigen, en soms de moed om uit bed te komen.

De 5-seconderegel; op het moment dat je een instinct krijgt om op een doel te reageren, dan moet je 5-4-3-2-1 tellen en fysiek bewegen of je hersenen zullen je stoppen om die actie later te nemen.

Als je achteruit gaat tellen dan raakt je brein in de war. Je ontbreekt je standaard manier van denken en doet wat psychologen noemen ‘controle behouden.’ Het tellen leidt je namelijk af van je excuses en richt je focus op het doel. Wanneer je fysiek beweegt en niet stopt om na te denken dan verandert je fysiologie en kun je actie ondernemen.

Motivatie is bullshit, het is een mythe; Het idee dat je je gemotiveerd moet voelen voordat je wat kan doen is te belachelijk voor woorden. Het moment dat je actie wilt ondernemen zal je je niet gemotiveerd voelen, je zult helemaal geen zin hebben om wat te doen.

De 5-seconderegel zal je geen motivatie geven maar zorgt ervoor dat dingen gedaan worden.

Hoe gebruik je de regel? Stel je ziet een aantrekkelijk persoon en je wilt erop afstappen, wat doe je?

Begin mentaal of hard op terug te tellen; 5-4-3-2-1. Het tellen leidt je af van de zorgen, gedachten en angsten die op dat moment door je heen gaan (Wat als hij of zij niet geïnteresseerd is in mij?, wat als ik iets stom zeg?) zodra je bij het terug tellen de 1 bereikt dan neem je actie en begin je te lopen of te praten. En dat is alles, elke keer als je bang, onzeker of overmeesterd voelt tel gewoon van 5 naar 1. Dat zal je geest tot rust brengen. Vervolgens begin te bewegen en neem actie bij 1.

Wanneer je excuses gaat lopen maken, dan beperk je je eigen vermogen om je dromen waar te maken.

Het verschil tussen mensen die hun dromen waarmaken en degenen die dat niet doen, is slechts 1 ding: de moed hebben om te beginnen en de discipline hebben om door te gaan. De regel wordt gezien als een game-changer omdat het terug tellen van 5-4-3-2-1 je dwingt uit je hoofd te komen en in actie te komen.

Wanneer je jezelf naar voren gaat duwen dan zal je de magie die je beheerst pas ontdekken. Je krijgt misschien niet het meisje, het deel of de reactie die je wilde, maar daar gaat het ook niet om. Je krijgt aan het eind iets veel beters; je zult de kracht in jezelf ontdekken.

Wij denken graag dat we logica gebruiken of dat we onze doelen overwegen wanneer we beslissingen nemen, maar dat is niet het geval. Volgens neurowetenschapper Antonio Damasio bepalen onze gevoelens 95% van de tijd onze beslissingen. Je voelt voordat je nadenkt. Je voelt voordat je handelt. En dat is hoe je uiteindelijk beslissingen neemt, gebaseerd op hoe je je voelt.

Elke keer dat we een beslissing nemen, onderzoeken we onbewust alle voor- en nadelen van onze keuzes en voeren we gebaseerd op hoe we ons voelen een moedig gesprek uit. Dit gebeurt in een nanoseconde. Dat is waarom niemand van ons het door heeft.

Het feit is dat denken over gezondheid je niet gezonder maakt. Zelfs meditatie, wat een mentale oefening is, vereist nog steeds dat je HET DOET. Je kunt hier niet omheen. Je moet actie ondernemen.

Als jij wilt afvallen, een dieet wilt volgen en regelmatig wilt trainen, dan hoef je maar één ding te doen: stop met denken over wat je voelt. Je gevoelens doen er niet toe. Het enige dat telt is wat je DOET.

Oefening en gezondheid komt neer op één simpele regel – je hoeft er geen zin in te hebben. Je moet het gewoon doen. Ga naar de sportschool, kook een gezonde maaltijd, vermijd het fastfood. Onderneem acties naar uw doelen

productiviteit

Productiviteit kan worden beschreven door één woord: FOCUS. Er zijn twee soorten focus die je nodig hebt om productiviteit onder de knie te krijgen:

  1. De kracht om afleidingen te beheersen, zodat je van moment tot moment kunt concentreren op de taak die voor jou ligt.
  2. De vaardigheid om je te concentreren op wat echt belangrijk voor je is, zodat je je dag niet verspilt met stomme dingen. (luister naar de podcast van Said Bouzambou voor meer uitleg over deze vaardigheid)

De belangrijkste verandering die je kan nemen in je leven is; het beëindigen van je gewoonte van zorgen. Dit alleen al zal zorgen voor een positieve impact in je leven. Geloof het of niet, je hebt geleerd hoe je je als een kind zorgen moet maken.

Als volwassenen besteden we veel te veel tijd en energie aan zorgen maken over dingen die we niet kunnen beheersen of aan dingen die fout kunnen gaan. Wanneer je bijna aan het einde van je leven bent, zou je willen dat je dat niet had gedaan.

Piekeren is een standaardinstelling waar je geest naar toe gaat als je niet oplet. Het geheim is om jezelf te vangen wanneer je bijna in je zorgen verdwijnt, en dan mentale controle terug te krijgen door de regel te gebruiken en van 5 naar 1 te tellen.

Je bouwt pas vertrouwen op in jezelf door elke dag kleine stappen te ondernemen.

Het boek kan je hieronder bestellen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.