The 7 Habits of Highly Effective People – Stephen Covey

The 7 Habits of Highly Effective People - Stephen Covey

In dit zeer interessante boek waar ik ook zeer van genoten heb, legt Stephen Covey uit wat de 7 gewoontes van zeer effectieve mensen zijn. Hij onderzoekt een aantal paradigma’s, principes en gewoontes die jou kunnen helpen om productiever te worden. Dit geldt zowel voor individu, als voor een organisatie of bedrijf. Wat ik persoonlijk van dit boek heb geleerd is inzicht van de lens waarmee ik naar de wereld keek. De paradigma’s die besproken worden in dit boek hebben mijn ogen geopend en mijn lens verbreed. Zie mijn aantekeningen voor zijn geweldige citaten maar lees vooral het geschreven boek.

Paradigma: Een complex geheel van opvattingen, methoden en vraagstellingen, dat de wetenschappelijke gemeenschap van een bepaald tijdvak een idee geeft van wat de belangrijke vragen zijn, en hoe die opgelost moeten worden. Een paradigma is het referentiekader van waaruit wij de werkelijkheid interpreteren.

Om een situatie te veranderen, moet je eerst jezelf veranderen. En om jezelf effectief te kunnen veranderen, moet je eerst je perceptie veranderen.

Een paradigma is de manier waarop we de wereld ‘zien’ – niet in termen van ons visueel gezichtsvermogen, maar in termen van waarnemen, begrijpen en interpreteren. Paradigma’s zijn de bron van onze houdingen en gedrag. We kunnen niet integer handelen buiten hen om.

Een paradigmaverschuiving is de ‘a-ha’-ervaring in verband met het uiteindelijk op een andere manier waarnemen of begrijpen van een bepaald aspect van de wereld (of een omstandigheid).

DE 7 GEWOONTES

Gewoonte 1: wees proactief

Proactiviteit – betekent meer dan alleen initiatief nemen. Het betekent dat we als mensen verantwoordelijk zijn voor ons eigen leven.

‘Reactievermogen’ – de mogelijkheid om jouw reactie te kiezen. Sterk proactieve mensen erkennen die verantwoordelijkheid. Ze geven niet de schuld aan omstandigheden, voorwaarden of conditionering voor hun gedrag. Hun gedrag is een product van hun eigen bewuste keuze, gebaseerd op waarden, in plaats van een product van hun omstandigheden, gebaseerd op gevoel.

Proactieve mensen worden gedreven door waarden – zorgvuldig bedacht, geselecteerd en geïnternaliseerde waarden. Ze worden nog steeds wel beïnvloed door prikkels van buitenaf, fysiek, sociaal of psychologisch. Maar hun reactie op de prikkels, is gebaseerd op hun eigen keuze of besloten reactie.

Gewoonte 2: Begin met het einde in gedachten

Beginnen met het einde in gedachten betekent beginnen met een duidelijk begrip van je bestemming. Je moet weten waar je naar toe gaat voordat je kan begrijpen waar je nu bent. Het is heel makkelijk om verstrikt te raken in de dagelijkse activiteiten. Het is mogelijk om druk te zijn, erg druk zelfs, zonder erg effectief te zijn.
(beluister de podcast van Levi Illis voor meer info)

‘Begin met het einde in gedachten’ is gebaseerd op het principe dat alle dingen twee keer worden gemaakt. Er is een mentale of eerste creatie en een fysieke of tweede creatie voor alle dingen.

Gewoonte 3: Neem eerst de eerste stap en dan pas het volgende

Gewoonte 3, is de tweede creatie – de fysieke creatie. Het is de vervulling, de actualisatie, de natuurlijke opkomst van gewoonten 1 en 2.

Een vaardigheid om goed te managen bepaalt de kwaliteit en zelfs het bestaan van de tweede creatie. Het is het vermogen om te handelen in plaats van ernaar te handelen.

Gewoonte 4: denk aan Win-Win

Win-win is geen techniek; het is een totale filosofie van menselijke interactie. In feite is het één van de zes paradigma’s van interactie. De alternatieve paradigma’s zijn win-verliezen, verliezen-winnen, verliezen-verliezen.

Win-win is een gemoedstoestand en een hart dat voortdurend naar wederzijds voordeel in alle menselijke interacties streeft. Het betekent ook dat overeenkomsten of oplossingen voor beide partijen voordelig zijn en elkaar wederzijds bevredigen. Met een win-win-oplossing voelen alle partijen zich goed over de beslissing en voelen zij zich verbonden met het actieplan. Win-win ziet het leven als een coöperatieve en niet als een concurrerende arena.

Gewoonte 5: Zoek eerst om te begrijpen, dan om begrepen te worden

We hebben de neiging om ons te haasten, om dingen op te lossen met goed advies. Maar we nemen vaak niet de tijd om een diagnose te stellen, om het probleem eerst echt diep te begrijpen. Dit principe is de sleutel tot effectieve interpersoonlijke communicatie.

Communicatie is de belangrijkste vaardigheid in het leven. We brengen de meeste van onze wakkere uren door met communiceren. Maar overweeg dit: je bent jaren bezig geweest met leren lezen en schrijven, jaren leren spreken. Hoe zit het met luisteren?

Als je effectief met iemand wilt omgaan, om ze te beïnvloeden, moet je ze eerst begrijpen. Je moet de vaardigheden van empathisch luisteren opbouwen op basis van karakter die openheid en vertrouwen inspireert.

Gewoonte 6: Synergie

Wanneer goed begrepen, is synergie de hoogste activiteit in alle leven. De ware test en manifestatie van alle andere gewoonten bij elkaar gezet. Synergie is de essentie van Principe-Gecentreerd Leiderschap. Het is de essentie van principe-gecentreerd ouderschap. Synergie katalyseert, verenigt en ontketent de grootste krachten binnen mensen.

Synergie werkt; het is een correcte principe. Het is de bekroning van alle voorgaande gewoonten. Synergie is teamwork, teambuilding, de ontwikkeling van eenheid en creativiteit met andere mensen.

Gewoonte 7: Slijp je zaag

‘De zaag slijpen’ betekent het behouden en verbeteren van de grootste kracht die je hebt.

Dit is de meest krachtige investering die we ooit in het leven kunnen doen. Investeren in onszelf is het enige instrument dat we hebben om het leven te begrijpen en iets bij te dragen eraan.

De sociale spiegel

De meeste mensen zijn een functie van de sociale spiegel, beïnvloedt door de meningen, de percepties, de paradigma’s van de mensen om hen heen.

Het boek kan je hieronder bestellen

Boven = Nederlands
Onder = Engels

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.