The Happiness Hypothesis – Jonathan Haidt

The Happiness Hypothesis - Jonathan Haidt

In dit boek Legt Jonathan Haidt uit waarom het bekende gezegde ‘what doesn’t kill us makes us stronger’ ons ook werkelijk sterker maakt. Het is een zeer geruststellend boek voor degenen die meer vertrouwd zijn met de emotie verdriet dan vrolijkheid. Haidt geeft een diepe inzicht in hoe onze geest werkt rond het onderwerp van geluk. Als je naar het boek kijkt zie je een rijder op de rug van een olifant. De ruiter ben jij en de olifant zijn je emoties. Jij als ruiter hebt beperkte controle over wat de olifant doet. Het boek zit vol met verassende inzichten in ethiek en moraliteit. Zie mijn aantekeningen voor zijn geweldige citaten maar lees vooral het geschreven boek.

Het basisidee van dit boek: de geest is verdeeld in verschillende delen die soms conflicteren. Als een ruiter(jijzelf) op de rug van een olifant (jouw emoties) heb jij beperkte controle over wat de olifant doet.

Ik ben een ruiter op de rug van een olifant. Ik houdt de tegels in mijn handen en ik bepaal op welke manier ik eraan trek, hierdoor kan ik de olifant vertellen om te draaien, te stoppen of om te gaan. Ik kan dingen regisseren zolang de olifant geen eigen verlangens heeft. Als de olifant echt iets zou willen doen dan ben ik geen partij voor hem.

Boeddha zei:

‘Our life is the creation of our mind.’

‘Ons leven is de schepping van ons gedachten.’

Wij als mens begrijpen nieuwe of complexe dingen in relatie tot dingen die we al kennen.

Verlangen en wetend wat goed is trekken verschillende kanten op. Ik zie de juiste manier, ik keur het goed maar volg toch het verkeerde.

‘Confabulation’ is wanneer we redenen verzinnen om ons eigen gedrag te verklaren.

De rijder is goed in het bedenken van overtuigende verklaringen van je gedrag, zelfs als het geen kennis heeft van de oorzaken van jouw gedrag.

Zodra je de kracht van stimuluscontrole begrijpt, dan kan je het in je voordeel gebruiken door stimuli in jouw omgeving te veranderen en ongewenste stimuli te vermijden. (doet me denken aan een andere boek die ik heb gelezen; whatever you focus on will multiply.)

In morele argumenten gaat de ruiter verder dan alleen de adviseur zijn van de olifant; hij wordt een advocaat en vecht tegen anderen om ze te overtuigen van het standpunt van de olifant.

Tragedie of ongeluk is gunstiger dan geluk; dat laatste maakt mannen alleen maar hebberiger naar meer, maar tragedie maakt ze sterk.

Niets brengt geluk tenzij je er tevreden mee bent.

Telkens wanneer je een woord ziet of hoort dat op je naam lijkt, laat een kleine fits van plezier je denken dat het ding goed is. Mensen met de naam Tom of Tamara hebben een iets grotere kans dan mensen met andere namen om tandarts te worden. Mannen genaamd Ado en vrouwen met de naam Alisha hebben meer kans om advocaat te worden. Louis en Louise zullen eerder naar Louisiana of St. Louis verhuizen, en George en Georgina zullen eerder naar Georgië verhuizen. De voorkeur voor de eigen naam komt zelfs voor in huwelijksverklaringen: mensen zullen iets vaker trouwen met mensen van wie de naam klinkt als die van henzelf, zelfs als de gelijkenis slechts een eerste initiaal is.

De olifant reageert voordat de ruiter de slang zelfs op het pad ziet. Hoewel je tegen jezelf kunt zeggen dat je niet bang bent voor slangen, als je olifant ze vreest en opstijgt, zal je nog steeds worden gelanceerd.

Gedachten kunnen emoties veroorzaken (zoals wanneer je nadenkt over een stom ding dat je zei), maar emoties kunnen ook gedachten veroorzaken, voornamelijk door mentale filters te maken die de informatieverwerking beïnvloeden. Een flits van angst maakt je extra waakzaam voor extra bedreigingen; je kijkt naar de wereld door een filter dat dubbelzinnige gebeurtenissen als mogelijke gevaren interpreteert. Een flits van woede naar iemand verhoogt een filter waardoor je alles ziet wat de aanstootgevende persoon zegt of doet als een verdere belediging of overtreding. Gevoelens van verdriet blind je voor alle geneugten en kansen.

‘The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven.’

Depressieve mensen zitten gevangen in een feedbacklus waarin verwrongen gedachten negatieve gevoelens veroorzaken, die vervolgens het denken verder vervormen. De ontdekking van Beck is dat je de cyclus ook door de gedachten kunt veranderen. Een groot deel van cognitieve therapie is het trainen van cliënten om hun gedachten te vangen, op te schrijven, de vervormingen te benoemen en vervolgens een alternatieve en meer accurate manier van denken te vinden.

Wanneer mensen goede (sappige) roddels doorgeven, voelen ze zich krachtiger, hebben ze een beter gedeeld gevoel van wat goed is en wat er mis is, en voelen ze zich meer verbonden met hun roddelpartners.

De wereld waarin we leven is gemaakt van rotsen, bomen en fysieke objecten. Sommigen zien het als een wereld van beledigingen, kansen, statussymbolen, verraad, heiligen en zondaars.

Het boek kan je hieronder bestellen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.