Wanneer, waarom en wat je het beste kunt eten in de ochtend

Wanneer?

Het verteren van voedsel is één van de meest energieverslindende processen die het lichaam dagelijks doormaakt. Hoe groter de maaltijd, hoe meer voedsel jij je lichaam geeft om te verteren. Met dit in gedachten, raad ik aan om te eten na je ochtend ritueel wat betreft de 5 of 50 minuten ritueel. Dit zorgt er voor dat er optimale focus en alertheid ontstaat tijdens het ritueel en dat je bloed naar je hersenen stroomt in plaats van naar je maag om voedsel te verteren. Als je écht aan voelt dat je gelijk in de ochtend iets moet eten, zorg er dan voor dat je iets eet dat klein en gemakkelijk verteerbaar is, zoals vers fruit of een smoothie.

Waarom?

Laten we het even hebben over waarom je bepaalde eten kiest. Wanneer jij boodschappen doet bij de supermarkt, of je kiest een gerecht uit een menu bij een restaurant. Welke criteria gebruik je dan om te bepalen welk voedsel je in je lichaam gaat brengen? Zijn jouw keuzes puur gebaseerd op de smaak van het eten? De structuur? Gemak? Is het gebaseerd op gezondheid? Energie? dieet restricties? 

De meeste mensen eten voedsel dat meer gebaseerd is op de smaak, en op een dieper niveau, gebaseerd op onze emotionele gehechtheid aan het voedsel dat we lekker vinden. Als je bijvoorbeeld iemand vraagt: ‘waarom heb jij dat ijsje gegeten?’ of, ‘waarom heb je vandaag die chicken burger gegeten met frietjes?’ dan krijg je meestal als antwoord: ‘Omdat ik van ijs houd!’ ‘ik was in de stemming en had zin om vandaag die burger met frietjes te eten’. Deze persoon zal zijn voedselkeuze waarschijnlijk niet verklaren met hoeveel waarde deze voedingsmiddelen aan de gezondheid zullen toevoegen of hoeveel aanhoudende energie zij zullen krijgen.  

Mijn punt is: Als we meer energie willen (wat we allemaal willen) en als we willen dat we een gezond leven hebben en geen ziektes ervaren (wat we natuurlijk allemaal willen), dan is het belangrijk dat we voor ons zelf onderzoeken waarom we het voedsel eten dat we doen. Wat erg belangrijk is, is het beginnen met het waarderen van de gezondheidsvoordelen en energiegevolgen van het voedsel dat we eten, en dus niet alleen de smaak. Op geen enkele manier ben ik van mening dat we voedingsmiddelen moeten eten die niet goed smaken in ruil voor de voordelen voor gezondheid en energie. Ik vind dat we beide kunnen hebben. We willen allemaal leven met een overvloed aan energie en een gezond leven leiden. Onze doel is te kiezen voor voedsel dat goed is voor onze gezondheid, duurzame energie geeft en lekker smaakt!  

Dus wat kan je eten? 

Voor we het gaan hebben over wat je zou moeten eten, laten we het eerst hebben over wat je moet drinken first thing in the morning. Onthoud dat stap 4 van de 5-stappen ‘Snooze Proof Strategy’ het drinken van een vol glas water is. Dit zodat je volledig kan hydrateren en wat energie krijgt na een volle nacht slapen. Na een glas water kan je ervoor kiezen om thee te drinken. Dit hydrateert het lichaam alleen maar meer, wat dus goed is. Wat betreft het eten; uit onderzoek is gebleken dat een dieetrijk aan ‘levend voedsel’, zoals vers fruit en groente het energiegehalte enorm zal laten verhogen, het verbetert je mentale focus en emotionele welzijn, houd je gezond en beschermt je tegen ziektes.

Na de glas thee maak ik een gezonde smoothie boordevol verschillende fruit. Ik pak al het fruit dat ik in huis heb liggen en gooi het in de mixer, soms ziet de kleur van de smoothie er niet mooi uit en soms wel. Maar het is áltijd lekker. Ongeacht welk fruitsoort ik erin doe. Wetend dat het heel gezond is en dat mijn energiegehalte extreem wordt verhoogd, maakt het alleen nog maar lekkerder!

Ken je het oude gezegde ‘Je bent wat je eet’ nog? Zorg voor jouw lichaam, zodat jouw lichaam voor jou kan zorgen. Je zult onmiddellijk levendige energie voelen en een verbeterde helderheid!

Uit onderzoek is gebleken dat je fruit het beste kan eten op een lege maag, dit omdat fruit sneller wordt verteerd dan bijvoorbeeld brood, hierdoor kan fruit rotten in je maag. Na het eten van fruit is het aan te raden minimaal 0,5 – 1 uur te wachten voordat je aan brood of vlees begint.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.